HIILIHYDRAATIT ja miksi matalahiilihydraattinen dieetti on riski.

HIILIHYDRAATIT ja miksi matalahiilihydraattinen dietti on
riski.

Hyvistä ja huonoista hiilihydraateista on puhuttu pitkään,
etenkin kun aikuisiän diabetes sekä rasva- ja sokeriaineenvaihdunnan häiriöt
ovat kovassa kasvussa.

Matala-asteinen
tulehdus on yksi suuresti kehomme hyvinvointiin vaikuttava tekijä. Se on
taustalla useammassa vakavassa kroonisessa sairaudessa, kuten sydän- ja
verisuonitaudeissa, aikuisiän diabeteksessa jne.

Ravinnolla on
vaikutusta matala-asteiseen tulehdukseen, etenkin hiilihydraateilla ja
rasvoilla sekä niiden määrällä ja laadulla.

Tulehdustekijöitä
elimistössämme lisää verensokerin nopea ja suuri nousu. Verenkiertoon nopeasti
imeytyvät ja siten nopeasti verensokeria nostavat sokerit, kuten pöytäsokeri ja
vaaleat viljat, vaalea pasta ja riisi, ovat sokerin kaltaisia kohottaen
verensokeria kohtuullisen nopeasti korkealle.

Matalahiilihydraattisen
dietin yksi riskeistä on elimistön ja faskioiden nestepitoisuuden väheneminen, mikä
johtaa esim. faskioiden loukkaantumisherkkyyteen, koska niiden joustavuus,
liuku ja kuormituskestävyys heikkenevät. Lisäksi vammojen paranemien hidastuu
ja näin palautuminenkin hidastuu.

Kehomme tarvitsee
hiilihydraatteja energian lähteiksi, hormonien välittäjiksi ja
glykosamiiniglykaanien rakennuspalikoiksi, joiden avulla neste saadaan
sitoutettua elimistöön.

Valitse siis hiilihydraatit järkevästi. Esimerkiksi
täysjyväviljat (kaura, ohra ja ruis) ovat hyviä hiilihydraatin lähteitä, jotka
vaikuttavat jopa matala-asteisesta tulehdusta vähentävästi, niin kuin muutkin
kuitupitoiset tuotteet.

Kategoriat1

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *